معماري ايران جهان

معماري ايران جهان
معماري
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماري ايران جهان و آدرس architect.f.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





كاربرد رنگهاي تيره در سقف اتاق باعث مي شود اتاق كوتاهتر به نظر برسد . بهترين نور اين است كه از سقف به سطح زمين برسد . اگر ديوارهاي اتاق تيره باشند عمق اتاق بيشتر مي شود . اگر ديوار انتهايي اتاق تيره باشد باز ديوارها كوتاهتر مي شوند . بنابراين طريقه رنگ آميزي اتاقها در عمق و بزرگي آنها بسيار مؤثر است . گاهي چون نمي توانيم به هر دليلي رنگ يك مكان را تعويض كنيم با يك نورپردازي مناسب مي توان حالتهاي رنگها را تعديل كرد و كاهش داد . گفتيم در انتخاب خانه عوامل بسياري مهمي مانند آشپزخانه ، سرويس ها ، پنجره ها و فضاهاي داخل خانه نقش دارند . علاوه بر اينها عوامل بسياركوچك اما مهمي نيز وجود دارند كه در زيبايي خانه تأثير فراواني دارند و حتماً‌ بايد آنها را در انتخاب خانه در نظر داشته باشيم در اين درس اين عوامل را ازنظر خصوصيات اشكال و ملاحظات كلي مورد بررسي قرار مي دهيم .



كليد و پريز
كليد ها و پريزها نقش بسيار ارزنده اي در زيبايي خانه دارند و انواع گوناگوني دارند كه عبارتند از :
كليد يك پل : براي روشن كردن يك لامپ يا يك رشته لامپ بكاربرده مي شود .
كليد دوپل : براي روشن كردن دو لامپ متفاوت يا دو رشته لامپ روشنايي است كه مي توان يك يا هردوي آنها را همزمان روشن كرد .
كليد تبديل : ساختار آن مانند كليد يك پل يا دوپل است كه براي روشن كردن يك منبع در دوجا يا بيشتر است .
علاوه بر موارد مذكور كليدهاي ديگري به نام كليد زنگ و كليد چراغ اتوماتيك وجود دارندكه بعد از فعال شدن بطور اتوماتيك خاموش مي شوند .
پريزها
پريز ساده : نخست پريز ساده دو شاخه است كه چنانچه محل اتصال زمين نداشته باشد در استفاده از آن دچار مشكلات زيادي خواهيم شد .
پريز تلفن : در سه نوع يافت مي شود كه عبارتند از :
پريز دوشاخه اي كه مثل پريز دو شاخه است .
پريز سه شاخه اي كه شاخه وسط آن صرفاً براي استفاده از تلفن است و عملكرد خاصي ندارد .
انواع جديد پريزها ، كه سوكتي است و سه شاخه هستند و نهايتاً پريز آنتن كه از نظر ساختار متفاوت با پريزهاي ديگر است .
بنابراين بهتر است براي وسايل برقي از يك پريز برق جداگانه استفاده كنيد .
دستگيره ها :
دستگيره هاي پنجره ، درب ، كمد و كابينت هاي آشپزخانه در زيبايي خانه تأثير فراواني دارند . البته اين وسايل عملكرشان محدود است و بعد از مدتي خراب و غير قابل مصرف مي شوند تعويض آنها جنبه زيبايي و كاربردي دارد .
دستگيره ها شكل هاي مختلف و به صورت تركيبي دارند وجود دارند و بيشتر بصورت ريخته گري ارائه مي شوند و روي آنها آب كاري مي شود . بعضي از آنها فقط فلزاتي هستند كه پرداخت داده مي شوند و رنگ فلز مورد استفاده به اندازه كافي زيبا و براق است . برخي از آنها را به روش كوره اي رنگ مي كنند كه اين رنگ روي آنها بسيار مقاوم و عمر طولاني شود . مصالح و موادي كه برا يساختن دستگيره ها استفاده مي شود عبارتند از : پلاستيك ، چوب ، شيشه و فلزات .
شيرآلات :
شير آلات از موثرترين وسايل در زيبا سازي و تزيين خانه است و در رنگ طلايي ، كرم و پلاستيكي موجود هستند . عمده ترين آنها شير ظرفشويي آشپزخانه و دستشويي است . لذا سعي مي شود شير دستشويي و توالت كه خيلي مورد استفاده قرار مي گيرند از زيباترين و مرغوب ترين نوع باشند.
شير مخلوط معروف به آفتابه و يا شير حمام بصورت مخلوط مورد استفاده قرار مي گيرند و نوع بسيار جالبي از آنها ، معروفبه شير اهرمي است كه مخصوصاً در آشپزخانه ، حمام و دستشويي كاربرد خيلي خوب و مفيدي دارند . در اين نوع از شيرها ميزان فشار ، گرمي و سردي آب توسط يك اهرم تنظيم مي شوند . شير الكترونيكي جديدترين نوع شيرآلات است كه درآن با چشم الكترونيكي جريان آب قطع و وصل مي شود . 
هماهنگي نور و رنگ در چيدمان داخلي :
در جلسات قبل درباره نور و رنگ در محيط طبيعت و منزل صحبت كرديم و اثرات نور و رنگ را درزمينه هاي مختلف علمي مثل علم پزشكي بررسي نموديم . همچنين در سبك امپرسيونيسم تأثيرات نور خورشيد بر رنگها را مطرح نموديم و يا در سبك آبسترك مباحث هماهنگي ، هارموني ، ارتعاش و توازن رنگها را مطرح نموديم . اين عده از هنرمندان از زمانيكه خورشيد طلوع مي كند تا زمانيكه غروب مي كند تحولات نوري را بر روي جسم بررسي مي كنند به طوريكه مباحث شناخت نور و رنگ در سطحهاي ما بيشتر تأثيرات نور بر روي مواد و بافت و سطوح رنگي است .
ميزان و ارزش زيبايي :
يك اثر هنري را زماني مي توان زيبا دانست كه در آن مجموعه عناصر با هم به صورت مطلوبي تركيب شده باشند . مجموعه عناصر يعني عناصر تجسمي و عناصر بصري . اين عناصر رابايد به صورت جزء به جزء جدا از هم مد نظر داشت و اين اجزاء در نهايت كل را بوجود مي آورند وباعث ايجادوحدت در فضا مي شوند . بنابراين زيبايي تعاريف و معاني مختلفي دارد .
وقتي مي خواهيم براي يك محيط نور را طراحي و اجرا كنيم بايد نوع كاربري و استفاده فضا را در نظر بگيريم . دقت دركار بري فضا در درجه اول اهميت قرار دارد . مرحله دوم تعيين منابع نورهاي طبيعي آن محيط است . مرحله سوم مشخص كردن و تعيين اشياء و عناصر چيدمان داخلي فضا است . فرض كنيد مي خواهيد چگونگي نور پردازي اتاق نشيمن را طراحي كنيد از جمله عناصر اين اتاق مبلمان موجود در اتاق است كه در مورد آن بايد به بافت ، رنگ و جنس دقت نمود به طور كلي در مورد عناصر موجود در فضاي داخلي بايد عوامل جنس ، بافت و رنگ مشخص باشند . به عبارت خلاصه تنوع ديداري اشياء بايد مشخص باشد . در مبحث كنتراستها اشاره كرديم كنتراستها را از جنبه هاي مختلفي بررسي مي كنند . گاهي تضادها و كنتراسها رااز لحاظ سياه و سفيد بودن يا به عبارت بهتر از لحاظ رنگ بررسي مي كنند وگاهي آنها را از لحاظ نوع بافت (مثل نرمي و زبري ) بررسي مي كنند . كنتراست ممكن است از لحاظ و تنوع سادگي مطرح مي شود . مجموعه اين عناصراست كه دست به دست هم مي دهند و زيبايي را بوجود مي آورند . وقتي انسان اين عناصر را به هم ربط مي دهد و يك وحدتي بين آنها ايجاد مي كند به طوريكه از اجزاء يك كل درست مي شود از انجام اين كار لذت مي برد و زيبايي را درك مي كند . به عنوان مثال وقتي در يك اثر هنري تنوع و پيچيدگي وجود دارد چون نياز به تفكر بيشتري براي فهم مطلب است ، كار زيباتر به نظر مي رسد .
وقتي كاربرد وسايل و نوع آنها مشخص شد بايد بين آنها اولويت بندي نمود . يعني مشخص مي كنيم كه كدام وسيله براي ما مهمتر از بقيه مي باشد و همين طور تا آخر.
ايجاد جلوه در اشياء به وسيله نور پردازي :
در نور پردازي بايد به اين نكته توجه نمود كه اگر يك نور تخت و مسطح به اشياء بتابانيم اشياء هم سطح به نظر مي رسند و زيبايي آنها اصلاً به چشم نمي آيد . براي ايجاد توجه و نشان دادن زيبايي اشياء از نورهاي نقطه اي يا موضعي(Spot Light) استفاده مي كنيم . نوع وطريقه نور پردازي در ايجاد نظم و ترتيب ميان اشياء بسيار مؤثر است . در اين زمينه نكته مهم و اساسي ايجاد استحكام دراشياء است . نور پردازي نبايد به گونه اي باشد كه اشياء معلق به نظر برسند بلكه بايد به گونه اي كه استحكام و توازن اشياء را به بيننده منتقل كند . مثلاً اگر نور از پايين به شئ تابانده شود شئ معلق به نظر مي رسد . ولي اگر از بالا از يك زاويه اي تابانده شود و سايه اي در پايين شئ ايجاد شود ، رنگ پايين آن نسبت به بالا تيره تر مي شود وباعث القاء حس استحكام به بيننده مي شود و اين چيزي است كه از طبيعت آموخته ايم . هرچه نگاه ديد ما از زمين به طرف آسمان مي رود رنگهاي تيره و گرم به رنگهاي روشن وسرد تبديل مي شود و اين باعث ايجاد آرامش روحي در انسان مي شود . براي ايجاد جلوه در اشياء بايد آنها را طوري و در جايي قرار دهيم كه يا يك كنتراست رنگي داشته باشند يا يك حالت مكمل نسبت به رنگ پشت سر داشته باشند تا شئ شاخص شود و خودش را در آن فضا نشان دهد .بنابراين در مجموع انتخاب فضا ، رنگ ، زاويه نور پردازي و طريقه نور پردازي از لحاظ قوي يا ضعيف بودن نور عوامل بسيار مهمي در ايجاد جلوه در اشياء هستند . بهتر است طريقه نور پردازي طوري باشد كه از يك زاويه 45 درجه از بالا به صورت عمود به شئ تابانده شود . وقتي نور در زاويه عمود به شئ مي تابد تمام سايه ها زير شئ مي افتد . البته لازم به ذكر است كه بين طراحي و نور پردازي داخل منزل و نور پردازي مباحث تجسمي اختلاف و تفاوت وجود دارد .
انواع لامپها :
به طور كلي لامپها داراي انواع مختلفي هستند:
لامپهاي دوار - كروي :
اين لامپها به صورت دوار مركز يك محيط را روشن مي كنند.
لامپهاي خطي :
اين لامپها ممكن است كه سرتاسر فضاي ديوار را بپوشاند مثل لامپ فلورسنت. اين لامپها به صورت خطي فضا را روشن مي كنند و يا به صورت سطحي . به طوريكه تمام فضاي سقف به صورت مربعهاي 50×50 مشبك است و لامپها پشت طلقهايي هستند كه سرتا سرفضا را روشن مي كنند .
نورهاي نقطه اي :
اين نور ها داخل فريلهايي پيچيده مي شوند . اين لامپها معمولاً در سقف كار گذاشته مي شوند و به صورت نور نقطه اي مستقيم با زاويه هستند .
نورهاي خطي : اين نورها به صورت مستقيم در طول اتاق كار گذاشته مي شوند و طول و عمق اتاق را بزرگتر نشان مي دهند .
تجهيزات گرمازا و سرمازا
امروزه از نظر استاندارد هاي بين المللي موجود ، سرويس ها و تجهيزات آب گرم در منزل اهميت فراواني دارد و معياري براي تعريف خانه محسوب مي شود . با توسعه شبكه گازي شهري در شهرهاي بزرگ در اين شهرها وسايل گرم كننده گازي وجود دارد . البته هنوز در برخي از مناطق كشور از وسايل گرمازاي سنتي مانند بخاري نفتي براي ايجاد گرما استفاده مي كنند كه دودكش اين وسيله تزيين جالبي براي نماي خانه نيست و بايد محل اسقرار دودكش در پشت وسايل بوده و دودكش در داخل ديوار قرار بگيرد و كلاهك آن از نظر ارتفاع در بالاترين نقاط ساختمان قرار بگيرد ، چنانچه در پشت بام ، ديوار يا مانعي بالاتر از دودكش باشد باعث ايجاد كوران و خلأ نسبي مي شود و در صورت وزيدن باد ، دود به داخل وسيله گرم كننده باز مي گردد . نظافت دودكشها و كنترل كاربراتور وسايل گرمايي نفتي مانند آب گرمكن و بخاري از نكات با اهميت است .
معمولاً در مخزن آب گرمكن نفتي آب گرم مي شود .
ساختار و عملكرد وسايل گرم كننده
وسايل گرم كننده در حجم ، ابعاد ، طرح و رنگ هاي گوناگون ساخته و ارائه مي شوند . كنترل ژيگرور در وسايل گازسوز و وجود ترموكوپل اهميت فراواني دارد . در صورت قطع شدن جريان گاز، ترموكوپل دستگاه را خاموش مي كند . و در صورتيكه مجدداً جريان برقرار شود قبل از كنترل آن از ورود گاز به درون دستگاه جلوگيري مي كند . امروزه آبگرمكن هاي جديد بسيار كم حجم هستند و همزمان با ورود جريان آب فعال مي شوند . عيب آبگرمكن هاي ديواري آنست كه در صورت كم بودن جريان آب يا گاز در آنها مشكل ايجاد مي شود .
شوفاژ :
از وسايل گرمازا مي توان به سيستم شوفاژ اشاره كرد كه براي گرم كردن فضاي خانه ، آب و سرويس ها بكار مي رود . موتورخانه شوفاژ در زير ساختمان احداث مي شود و مجهز به مشعل ، ديگ و يك منبع ذخيره مي شود و در لوله ها جريان مي يابد . رادياتور علاوه بر گرمازايي ، آب گرم را در يك مدار بسته به داخل ساختمان انتقال مي دهد و در طرح ها و ابعاد گوناگون از آلومينيوم ساخته مي شود .
فن كوئل
در سيستم تهويه مطبوع از طريق فن كوئل گرما و سرما ايجاد مي شود كه درجه حرارت آن به راحتي قابل كنترل است و ابعاد و عملكرد آن نيز متفاوت است .
سيستم حرارت مركزي
سيستم حرارت مركزي ، بهترين و پيشرفته ترين سيستم است كه توسط كانال كولر ، هواي سرد و گرم را جريان مي دهد . در صورت نبودن تهويه مطبوع و سيستم حرارت مركزي براي ايجاد سرما از كولر استفاده مي شود . البته قرار گرفتن كانالهاي كولر در فضاي خانه باعث ايجاد تغييرات در نماي داخلي خانه مي شود كه مي توان با رنگ آميزي و دكوراسيون جالب تزيين نمود .
كولر گازي
كولر گازي ، نوع ديگري از وسايل سرمازا است كه هواي آن فاقد رطوبت مي باشد و در فضاهاي مختلف به صورت جداگانه بكار مي رود . جديدترين و بهترين نوع آنهاكولر هايي هستند كه در تابستان توليد سرما و در زمستان توليد گرما مي كنند . 
خطرات و مسائل فني نور :
در جلسات قبل به نور و نقش آن در زندگي انسان و به طور كلي در طبيعت اشاره كرديم. در اين جلسه يك جمع بندي درباره مباحث نور خواهيم داشت و همچنين اشاره اي خواهيم كرد به خطرات درخشندگي زياد نور و عواقب آن .
اصولاً درمباني هنرهاي تجسمي نقطه را به عنوان يكي از پر قدرت ترين و پرانرژي ترين طرحهاي هندسي مطرح مي كنند . وجود يك نقطه روي سطح ديوار تمام نظرها را به سوي خود جلب مي كند و چشم انسان دائماً به دنبال آن نقطه است .
روشنايي روز باعث تحول همه چيز در عالم است . اگر اين روشنايي از عالم گرفته شود تاريكي و سردي جايگزين آن مي شود . اما وقتي نور مي آيد همه چيز بروني مي شود و جان مي گيرد و زنده مي شود . در شب همه چيز مي ميرد . فرض كنيد كه در يك سالن آمفي تأتر نشسته ايد در تاريكي مطلق اگر در اين حال يك كبريت روشن شود و از يك مكان به مكان ديگر حركت كند فوراً جهت حركت چشم ها به دنبال آن نور مي رود . درست مثل دنبال كردن شهابها در شب توسط چشم انسان . اصولاً هر جهتي كه روشنايي بچرخد ديد انسان به دنبال آن مي رود . از لحاظ روانشناسي ديد انسان به جايي گرايش دارد كه قابل رؤيت باشد .ميزان و شدت نور موجود در فضا هاي مختلف را بايد كنترل نمود.زماني كه ديد بالا باشد روشنايي شديد است و همه چيز در فضا درخشان به نظر مي رسد . زماني كه ديد پايين باشد به همان نسبت درخشندگي و شفافيت و وضوح موجود در فضا كاهش مي يابد و افراد در اين فضا احساس آرامش مي كنند . اصولاً تا زمانيكه در عالم نور وجود داشته باشد چشم انسان به دنبال فرمها و احجام مي گردد و دوست دارد هر لحظه چيز جديدي را ببيند . در اين حالت تمركز فكر براي افراد مشكل است زيرا جهت ديد آنها به طرف روشنايي متمركز مي شود. به طور كلي كم بودن نور در فضا، براي احساس آرامش و سكوت و تجديد قوا بسيار مؤثر است.
انواع مختلف نورپردازي:
نور پردازيها به روشها و طرق مختلفي انجام مي شود كه از جمله آنها نورپردازي كلاسيك است . در نور پردازي كلاسيك ، آنقدر نورپردازي ظريف و لطيف انجام شده و كنتراسهاي مختلف تاريكي و روشنايي آنقدر ملايم است كه زشتيها به وسيله نور گرفته شده است. با اين روش به وسيله نور مي توان زشتيها را محو ، تعديل و يا تشديد نمود.
در نور پردازي كلاسيك مي توان دنيايي از حالتهاي مختلف را روي چهره انسان پديد آورد و به او شخصيتهاي مختلفي داد . امروزه با وجود انواع نورهاي انتزاعي ، تجريدي و … مي توان روي چهره ها كارهاي مختلفي انجام داد و شخصيتها و كاراكتورهاي مختلف يك نمايشنامه و … راايجاد نمود .
نور مي تواند تقسيم كننده فضا باشد . گاهي مي خواهيم براي بيننده دو فضا را تفكيك كنيم . مثلاً‌ مي خواهيم به او بگوييم اينجا اتاق اطلاعات و آنجا اتاق ارباب رجوع است .
نور پردارزي مناسب مي تواند زيبايي رنگها را در يك اثر هنري به وضوح به تصوير بكشد .درنوراپري كه به تفكيك پارچه سازي در نقاشي اطلاق مي شود به وسيله نور پردازي كليه برجستگي ها و بافتها رابه نمايش مي گذارند .
بعضي از نورها عامل ايجاد وحدت هستند مثل چراغ گردسوز كه اطراف خودش را به شعاع 1×1 متر روشن مي كند وبه فضا وحدت مي دهد .
دسته اي ديگري از نورها براي القاء يك حس خاص به بيننده به كار مي روند . مثلاً‌ در سينما براي القاء حس قساوت و خشونت از نورهاي گرم استفاده مي شود يا براي تشديد نور از فيلتر استفاده مي شود . با استفاده از فيلترها مي توان نور را عوض كرده و يك فضاي كلاسيك را به يك فضاي رومانتيك تبديل كرد .
به دليل نياز انسان به پوشش و حفاظت در مقابل سرما ابتدا بشر از پوست گياهان و حيوانات استفاده كرد و اولين بار با استفاده از الياف و رشته هاي گياهان شروع به بافتن كرد و به اين ترتيب توليد پارچه پي ريزي شد . قدمت صنعت نساجي بسيار زياد است زيرا بعد از نياز به غذا و خوراك دومين نياز انسان محسوب مي شود . ايران ، مصر و آشور از اولين جوامع توليد كننده پارچه در جهان بوده اند ، ايران در زمان ساسانيان از عمده صادركنندگان پارچه بوده است . اما اين صنعت بعد از جمله اعراب به ايران و نيز به علت ايجاد مسائلي از جمله انقلاب صنعتي و پيشرفتهاي جديد در غرب رو به افول گذاشته است . با اينكه صنعت نساجي در كشورما از نظر وسعت حجم و كثرت بعد از نفت دومين صنعت موجود در جامعه است اما محصولات آن مرغوب و خوب نيستند و اكثر كارخانجات توليد نسبي خوبي ندارند .
صنعت نساجي ياتوليد پارچه از سه بخش شروع مي شود :
1- ريسندگي
2- بافندگي
3- تكميل
در قسمت ريسندگي ، مواد اوليه پارچه به بخش حلاجي برده شده و به صورت نخ در مي آيد به طوريكه نخ هاي مختلفي تابيده مي شود . بعداز بافتن تار و پود اين نخ ها پارچه توليد مي شود كه در آنجا رنگرزي و چاپ پارچه انجام مي گيرد و ابعاد پهناي پارچه مشخص و تعيين مي شود. همچنين فعاليتهاي خاصي مثل سوزاندن و خارزدن پارچه يا تزيينات خاص در اين بخش صورت مي گيرد .
انواع پارچه
1- پارچه بافته شده با الياف طبيعي گياهي :
پنبه از مهمترين مواد اوليه براي توليد پارچه است . پارچه هايي كه از پنبه توليد مي شوند بسيار خنك و بهداشتي هستند ولي دوام چنداني ندارند . امروزه بخاطر اينكه به آنها دوام و مقاومت بيشتري بدهند آنها رابا الياف مصنوعي تركيب مي كنند و پارچه هاي تقريباً مقاوم تري بدست مي آورند. از خصوصيات ديگر آنها اينست كه در اثر شستشو دچار آبرفت و چين و چروك هايي مي شوند و ديگر به حالت اوليه بر نمي گردند .
انواع پارچه پنبه اي :
از انواع پارچه هاي پنبه اي مي توان چيت ، چلوار ، متقال ، ملحفه اي آستري ، حوله اي و بخصوص پارچه هاي كشباف را نام برد . مهمترين نوع پارچه هاي پنبه اي ، پارچه هاي كشباف هستند كه معمولاً بخاطر لطافت و بهداشتي بودن براي لباس زير استفاده مي شوند.
از ديگر الياف طبيعي مي توانيم كتان و كنف را نام ببريم ،.معمولاً مصرف كنف براي توليد گوني است همچنين در تزيين قسمت هايي از ميز خانه كاربرد دارد ولي كتان ، بافت درشت تري دارد لذا مقاوم تر از پنبه است . متأسفانه گياه كتان كه اين الياف از آن گرفته مي شود در مملكت ما توليد نمي شود .
از مهمترين خصوصيات پارچه هايي كه از الياف طبيعي گياهي بافته مي شوند رنگ پذيري و چاپ پذيري آنها است كه اين امكان را فراهم مي كند انواع متنوع و جالبي از اين پارچه ها توليد كنيم .
پارچه هاي بافته شده از الياف طبيعي حيواني :
مواد اوليه اين دسته از پارچه ها پشم ،كرك ،مو و ابريشم است . از خصوصيات پشم نقش آن در ايجاد گرماست همچنين مقاومت آن در برابر حرارت از پنبه بيشتر است . در صنعت نساجي فاستوني و نيمه فاستوني از محصولات عمده پشم هستند . همچنين ابريشم و پيله ابريشم مواد اوليه پارچه هاي ابريشمي هستند كه زيبايي ،دوام و لطافت خاصي دارند . مقاومت ابريشم در برابر حرارت از پنبه و پشم بيشتر است و تغيير فرم نمي دهد ولي در مقابل حرارت 170 درجه سانتيگراد تقريباً از بين مي رود .
پارچه هاي بافته شده از الياف مصنوعي:
نوع سوم وبسيار متنوع الياف ، پارچه هايي هستند كه از الياف مصنوعي بافته مي شوند . دليل عمده استفاده از الياف مصنوعي كمبود الياف طبيعي يا حيواني است زيرا مواد مصنوعي در دسترس هستند و امروزه به خاطر پيشرفتهاي تكنولوژي و علمي ، شاهد پيدايش مواد جديدي با كاربردهاي مختلف در اين زمينه هستيم . بيشتر اوقات براي اينكه به پشم يا پنبه و الياف طبيعي مقاومت زيادي بدهيم آنها را با اين مواد مصنوعي تركيب مي كنيم .اين پارچه ها از نظر بهداشتي هرگز قابل مقايسه با پارچه هايي كه با الياف طبيعي بافته مي شوند نيستند اما از نظر دوام و كاربردهاي مختلف بسيار متنوع و قابل استفاده هستند . از معروفترين الياف مصنوعي مي توان به نايلون، پلي استر و اكريليك اشاره كرد. مواد مصنوعي به صورت خالص يا تركيب با مواد طبيعي استفاده مي شوند و مهمترين نقيصه آنها غير بهداشتي و آتش زا بودن آنها است . عمده ترين توليدات الياف مصنوعي عبارتند از:
مكاون ،آكروليك ،ويسكوز ، كرپ ، پرده هاي نايلوني ، چادر مشكي و آستري
تريكو:
نوع آخر پارچه ها تريكو مي باشد كه تارو پود ندارد واز درزگيري حلقه هاي نخ بافته مي شود . معمولاً لباسهاي كودكان و تي شرت ها از پارچه هاي تريكو بافته مي شوند چراكه اين پارچه ها تار و پود ندارند و بهمين خاطر انعطاف زيادي دارند. تريكو با دو روش گرد بافي و كشبافي توليد مي شود . تريكو به دليل كاربرد خيلي زياد در البسه و وسايل تزييني خانه در بافت ها ضخامت ها و رنگهاي مختلف توليد مي شود. در پايان توصيه مي كنيم كه از الياف طبيعي تا آنجا كه مي توانيد در همه زمينه ها استفاده كنيد مگر در جاهاي خاص 
زيبا شناسي :
تمام هنرها پيوند عميقي با مبحث زيبايي دارند . البته بعضي از افراد ادراك و حس تشخيص زيبايي را ندارند و بايستي دراين زمينه ممارست كنند . وقتي مي گوييم چيزي زيباست يعني يك رابطه و همبستگي مابين آن و عناصر اطرافش وجود دارد به طوريكه دو نوع زيبايي وجود دارد :
1-زيبايي ظاهري
2- زيبايي هنري زيبايي هنري معيارهاي خاص خود را دارد بسيار پيچيده است و با تمرين و ممارست به دست مي آيد . در تمام هنرها حس دخالت دارد . در طراحي آثار هنري بايستي از طبيعت الهام گرفت و بنابراين سرچشمه تمام آثار هنري ادراك و حس است . هر اثر هنري نماينده فرد هنرمند است كه نشأت گرفته از انديشه ، شخصيت و فرهنگ هنرمند و ارتباط ديد او با محيط اطرافش است . همچنين بايد در نظر گرفت كه احساس انسانها به هم شبيه است و اصولاً‌اگر ديد و احساس انسانها يكسان بود هنري وجود نداشت .
هربرت ريد مي گويد زيبايي حس تشخيص روابط لذت بخش است كه انسان در برخورد با جهان پيرامونش تحت تأثير عناصر واقع مي شود . اين عناصر ممكن است خط ، بعد ، نور و … باشند و زيبايي را به وجود آورند . از ديدگاه جامعه شناسي لزوماً بين هنر و زيبايي ارتباط مستقيم وجود ندارد يعني چه بسا، پديده هاي زشتي كه به زيور آلات آراسته نشده اند ولي زشتي را نشان مي دهند و بالعكس . در تحليل زيبايي دو مسأله وجود دارد : 1- زيبايي طبيعي 2- زيبايي هنري . زيبايي هنري را زماني مي دانند كه روح در اثر هنري دخالت كند به عبارت ديگر زيبايي طبيعي يك چيز ظاهر و بدون حس است . هنرمند كسي است كه با الهام گرفتن از طبيعت در مااحساسي پديد آورد كه به طبيعت جان و روح ببخشد . هنرمندان قبل از قرن شانزدهم مبحث پرسپكتيو را نمي دانستند و بيشتر با كپي از طبيعت سعي مي كردند تا زيبايي ظاهري و طبيعي را پديد آورند . ما نيز مي توانيم با الهام از طبيعت به طراحي بپردازيم و عالم جديدي پديد آوريم . به عبارت ديگر ما بدنبال زيبايي ظاهري نيستيم بلكه به دنبال ريتم وزن ، تعادل و تضادها هستيم . براي ما بيشتر جنبه هاي استاتيكي مهم است يعني ما در پي تكرار طبيعت نيستيم بلكه مي خواهيم ناديدني ها را ديدني كنيم. و اقعيت اين است كه طبيعت در دست يك هنرمند بهانه ايست تاآن را تفسير كند.
يكي از پركارترين مواد در خانه پارچه مي باشد . پايه و اساس كار در شناخت و بررسي پارچه ها شناخت رنگ ، بافت و طرح ، جنس و نوع نخ آنها است .پارچه معمولاً بعنوان پرده ، روميزي ، رومبلي و وسايل اتاق خواب مورد استفاده قرار مي گيرد كه در مورد استفاده آنها در هر كدام از فضاهاي خانه بايد دقت لازم مبذول شود تا تناسب و كاربرد آن پارچه براي آن فضا رعايت شود . پارچه ها در منزل بيش از هر وسيله ديگري در معرض ديد هستند وبايد طوري انتخاب شوند كه باعث خستگي و كسالت افراد نشوند . پارچه هايي كه انتخاب مي شوند بايد هم با خودشان و هم با وسايل خانه هماهنگي داشته باشند . قابل ذكر است كه نور بصورت طبيعي و مصنوعي روي پارچه اثر خاصي دارد . معمولاً پارچه ها به صورت كشيده مثل تخته و چوب استفاده مي شوند . پارچه خصوصيت خاصي دارد كه تأثير و اثر نور بر آن متفاوت است . چين و تابي كه روي پارچه در آن استفاده شده است . نقش ، طرح و رنگ پارچه از عوامل بسيار مهم در انتخاب پارچه است و بايد دقت كرد كه هر پارچه براي كاربردي مناسب نيست .
پرده
بيشترين كاربرد پارچه در خانه ، پرده است . گفتيم كه پنجره معروف نوع معماري ساختمان است ، پنجره ها به اشكال مختلف در مناطق مختلف ساخته مي شوند و هر كدام از اين پنجره ها پرده خاصي مي طلبند . پرده ها معمولاً بيش از هر وسيله ديگري در خانه جلب توجه مي كنند و مي توان با تزيين پرده هاي زيبا يك اتاق بي روح را به محيطي آرام و دلنشين تبديل كرد . اگر پنجره به تنهايي زيبا باشد پرده زيبا مكمل اين زيبايي است . درصورتيكه زيبا و دلپسند نباشد مي توان با يك پرده زيبا عيب هاي آن را پوشاند .
به وسيله پرده مي توان حتي گرما و سرماي اتاق را نيز كنترل نمود . به عبارت ديگر با استفاده از پرده هاي نازك و ضخيم ، عبور و مرور گرما و سرما تحت تأثير قرار مي گيرد .
بهتر است بافت پارچه روي شوفاژ و فن كوئل از تور و حرير باشد زيرا در آنجا گردش هوا مخصوصاً هواي گرم بسيار زياد است . اصولاً در رعايت مسائل تزئيني بايد به علايق و سلايق افراد توجه كنيم همانطور كه انسان ها از نظر شكل و قيافه متفاوت هستند علايق و سلايق آنها نيز با هم فرق مي كند . معمولاً نوع بافت حرير پارچه هاي حرير در تغيير نور تأثير زيادي دارد . بافت هاي مختلف حرير نور آفتاب را به شكل هاي مختلف انعكاس مي دهند . پركاربردترين پرده ها پرده هاي اتاق نشيمن است كه بهتر است داراي طرح هاي آرام و يك رنگ باشد تا پس ازشستشو از بين نروند و تغيير فرم ندهند .
اصولاً‌استفاده از پردهاي شفاف مخصوصاً در اتاق پذيرايي زياد جالب و زيبا نيست زيرا در اثر نور شفافيت و درخشندگي آنها بيشتر مي شود و باعث سلب آرامش افراد مي شود . بنابراين بهتر است كه اتاق پذيرايي ساده و آرام باشد .
پرده سرويس هاي بهداشتي :
كاربرد پرده در سرويس هاي بهداشتي بدليل تابانيدن نور و استتار محل از نماي بيرون ساختمان بسيار اهميت دارد ، بهتر است بدليل شستشوي وسايل و جذب رطوبت و بو اين پرده ها از الياف مصنوعي باشند .
پرده در آشپزخانه:
در آشپزخانه بدليل وجود نور زياد و براق بودن وسايل از پرده هاي شاد و فانتزي استفاده مي كنيم و عمدتاً‌ بدليل وجود كابينت ها ، پرده ها كوتاه هستند .
پرده در اتاق پذيرايي :
پرده اتاق پذيرايي بايد از نفيس ترين و رسمي ترين پرده ها باشد و نقش و نگار آنها نه تنها آزاردهنده نباشد بلكه جالب و زيبا هم باشد .
پرده اتاق خواب :
همانطور كه مي دانيم اتاق خواب محل آرامش است لذا جنس پرده هاي مورد استفاده در آن بدليل عبور و مرور نور و هوا حتماً بايد از جنس تور و يا پارچه هاي ضخيم باشد .
پرده اتاق كودك :
پرده اتاق كودك به دليل رعايت مسائل بهداشتي بايد قابل شستشو، شاد ومتنوع باشد واز الياف طبيعي تهيه شده باشد .

 

زيباشناسي :
تمام هنرها پيوند عميقي با مبحث زيبايي دارند . البته بعضي از افراد ادراك و حس تشخيص زيبايي را ندارند و بايستي دراين زمينه ممارست كنند . وقتي مي گوييم چيزي زيباست يعني يك رابطه و همبستگي مابين آن و عناصر اطرافش وجود دارد به طوريكه دو نوع زيبايي وجود دارد :
زيبايي ظاهري 2- زيبايي هنري
زيبايي هنري معيارهاي خاص خود را دارد بسيار پيچيده است و با تمرين و ممارست به دست مي آيد . در تمام هنرها حس دخالت دارد . در طراحي آثار هنري بايستي از طبيعت الهام گرفت و بنابراين سرچشمه تمام آثار هنري ادراك و حس است . هر اثر هنري نماينده فرد هنرمند است كه نشأت گرفته از انديشه ، شخصيت و فرهنگ هنرمند و ارتباط ديد او با محيط اطرافش است . همچنين بايد در نظر گرفت كه احساس انسانها به هم شبيه است و اصولاً‌اگر ديد و احساس انسانها يكسان بود هنري وجود نداشت .
هربرت ريد مي گويد زيبايي حس تشخيص روابط لذت بخش است كه انسان در برخورد با جهان پيرامونش تحت تأثير عناصر واقع مي شود . اين عناصر ممكن است خط ، بعد ، نور و … باشند و زيبايي را به وجود آورند . از ديدگاه جامعه شناسي لزوماً بين هنر و زيبايي ارتباط مستقيم وجود ندارد يعني چه بسا، پديده هاي زشتي كه به زيور آلات آراسته نشده اند ولي زشتي را نشان مي دهند و بالعكس . در تحليل زيبايي دو مسأله وجود دارد :
1- زيبايي طبيعي
2- زيبايي هنري .
زيبايي هنري را زماني مي دانند كه روح در اثر هنري دخالت كند به عبارت ديگر زيبايي طبيعي يك چيز ظاهر و بدون حس است . هنرمند كسي است كه با الهام گرفتن از طبيعت در مااحساسي پديد آورد كه به طبيعت جان و روح ببخشد . هنرمندان قبل از قرن شانزدهم مبحث پرسپكتيو را نمي دانستند و بيشتر با كپي از طبيعت سعي مي كردند تا زيبايي ظاهري و طبيعي را پديد آورند . ما نيز مي توانيم با الهام از طبيعت به طراحي بپردازيم و عالم جديدي پديد آوريم . به عبارت ديگر ما بدنبال زيبايي ظاهري نيستيم بلكه به دنبال ريتم وزن ، تعادل و تضادها هستيم . براي ما بيشتر جنبه هاي استاتيكي مهم است يعني ما در پي تكرار طبيعت نيستيم بلكه مي خواهيم ناديدني ها را ديدني كنيم. و اقعيت اين است كه طبيعت در دست يك هنرمند بهانه ايست تاآن را تفسير كند.
معمولاً فلزات سرد و مقاوم هستند و اتصالات آنها بسيار آسان و مطمئن است . فلزات قيمت هستند و از نظر ساخت و بازسازي خيلي آسان و سريع بكاربرده مي شوند . امروزه نوع خاصي از فلز به نام فرفورژه رايج شده است . فرفورژه يك اصطلاح فرانسوي است فر به معناي آهن و فورژه يعني كوبيده شده . جهت تهيه آن ميله هاي آهني را در كوره قرار مي دهند ، آنها را سرخ مي كنند و روي سندانها مي كوبند و نوك يا انتهاي آنها را به اشكال مختلف تيز يا فلش دار در مي آورند . كوبيدن اين فلزات جلا و جلوه خاصي به آنها مي دهد و از حالت خشكي و مقاوم بودن فلز كم مي كند . مي توان نقش هاي بسيار پرپيچ و تاب كه معروف به اسليمي هستند را با اين فلز سخت وآهن مقاوم بدست آورد كه امروزه در مملكت ما در انواع و اقسام وسايل از آنها استفاده مي شود.
پلاستيك :
امروزه در هر زمينه ايي كاربرد وسايل پلاستيكي فوق العاده زياد است از جمله در تزئين خانه ، ساخت سخت افزار و وسايل آن .از خصوصيات عمده پلاستيك مي توان به مواردي چون سبكي ، ارزان بودن و ضدآب بودن و شفافيت رنگها اشاره كرد . هر كدام از اين خصوصيات مي توانند عاملي در انتخاب اين ماده باشند . از معايب پلاستيك مي توان به مواردي چون مقاومت كم ، ايجاد الكتريسيته ساكن ، غير قابل تعمير و بازسازي بودن ، آتش زا بودن و غير بهداشتي بودن اشاره كرد .
شومينه:
شومينه يك واژه خارجي است . با اينكه در كشورما در قديم انواع شومينه مخصوصاً نوع چوبي آن زياد استفاده مي شده ما واژه خاصي براي آن سراغ نداريم و از همين لغت خارجي استفاده مي كنيم . شومينه به معناي دودكش است و منظور از آن فضاي اجاقي است كه بسيار به كار برده مي شود. امروزه نوع هيزمي و گازي آن در خانه هاي لوكس و در اتاقهاي نشيمن بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد . مصالح عمده شومينه آجر ، خاك و سيمان نسوز است . آجرهاي نسوز در اشكال مختلف توليد مي شوندكه به فرم اين وسيله بسيار كمك مي كنند .
ساختار شومينه :
معمولاً شومينه داراي منقل و كوره است . اين منقل با توجه به سوخت هيزمي يا گازي شومينه متفاوت است . معمولاً‌ در ورودي كوره وسيله اي به نام دمپر اضافه مي كنند كه باعث مي شود گرماي زيادي از فضا خارج نشود و اين فلز در فصل هايي از سال كه از شومينه استفاده نمي شود . بوسيله زنجيري ، مسير دودكش را مي بندد تا از انتقال باد به اين قسمت جلوگيري شود .
چنانچه شومينه گازي باشد رعايت مسائل ايمني در مورد شير گاز و مخصوصاً‌ ترموكوپل كه در هنگام وزش جريان خاصي مثل باد و خاموش شدن شعله ها ، جريان گاز را متوقف مي كند اهميت فراوان دارد .
در تزئين و كاربرد شومينه مصالح مختلفي از جمله سنگ ، سراميك ، آجر ، كاشي ، گچ ، سيمان سفيد و فلزات رنگي مخصوصاً برنز بكار مي روند . امروزه با استفاده از ورقه هاي آهن ، شومينه هاي زيبايي ساخته مي شود .
محل قرار گيري شومينه :
شومينه معمولاً‌ در گوشه اتاق وسط ديوار و يا بين درو ديوار قرار مي گيرد به طوريكه شومينه ها دو طرفه هستند و يا در وسط يك فضا قرار مي گيرند  .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, ] [ 21:21 ] [ فرهادايمان طلب ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ
برچسب‌ ها
آرشيو مطالب
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 74227
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1